Wednesday, September 28, 2005

حسرة بقلبي



أبي سافر لمصر لمدة أربعة أيام و كم كنت اريد ان اذهب معه ،خصوصا ان مستشفانا هالايام فيها إعمار و استطيع ان أفلت بسهولة ..لكنه رفض و قال انه سيكون في اجتماعات كل يوم في مجمع اللغة العربية و انني سأبقى في الفندق لوحدي و اضجر
سألت صديق مصري : هوة النيل حلو فعلا مثل ما يكتبوا المدونين المصريين ؟ فقال لي انه رائع ...
مع اني شايفة دجلة والفرات و لدينا 14 جسر على دجلة في بغداد ،لكن الظاهر ان النيل غير شكل ..
يا مصر انا حاطتك ف بالي و يا رب يجي يوم و أشوفك
لكن متى ؟
الله أعلم
- - - - - - - - - - - - -
اعجبتني اشياء على البي
بي سي ، منها مناظرة بين عراقي وايراني تقاتلا اثناء الحرب التي تمر هذه الايام ذكراها ال 25 .و منها تحقيق واسع واسع واسع حول من الذي يتحكم في عالمك ؟ - أنا عن نفسي :الارهاب يتحكم في عالمي اليوم

أما في عقلي فتوجد هذه
الاغنية

25 Comments:

At September 28, 2005 10:22 pm, Blogger ihath said...

أنا مثلك أتحسر كثيراً لأني لم أزر مصر ولا حتى مرة واحدة

لما كنت ساكنة في الكويت كنا دائما نعمل أجازات في أوربا وبعدها لما سكنت في القدس رحنا الأردن وتركيا ولكن ما رحنا مصر مع توافر الفرص

اليوم أشعر بالرغبة بركل نفسي. يا غبية يا إيهاث. مصر كانت قريبة جدا وما رحتي عليها .... وهسة أشعر بالندم

 
At September 29, 2005 1:57 am, Blogger Alan said...

سلام
بالصدفة لقیت المدونة و قداعجبنی اسلوبک باکتابة.،
انا کردي من العراق واکتب الشعر بالعربیة..و مدونتی بالکردي...اتمنی ان نکون اصدقاء...وشکرا.

 
At September 29, 2005 10:06 am, Blogger Hany Mihanny said...

حتي النيل عنده ممكن يخصخصوه
الحق نفسك وحاول تشوفه اقريب لأن بعد كده مش هيتبقلنا غير الصور

 
At September 29, 2005 12:59 pm, Blogger Tara said...

ايهاث ،منو يدري يمكن ربنا يكتبلج تشوفيها في يوم
خليها في بالك و هي راح تترتب ان شاء الله
كل يوم امر على اعلانات سياحية في ساحة عنتر عن رحلات لمصر
لذلك ما انسى هذه الفكرة

ِAlan
اهلا بيك في مدونتي
و تشرفني صداقتك
ارجو ان تضع بعض من شعرك العربي في مدونتك كي اتمكن من قراءته


Y.mejahd
خليك متفائل يا استاذ
و بعدين انا تارا - مؤنث مو مذكر
و حضرتك نورت البلوج

 
At September 29, 2005 6:37 pm, Blogger Najma said...

كانت خطة العطلة ان نذهب اما الى تركيا او مصر.. صوتنا و أنا الوحيدة اللي صوتت لمصر، يعني فاز الاهل 3-1.. و للأسف، حتى سفرة تركيا فشلت، بس رحنا على سوريا، يعني حلوة ايضا..
بابا راح على مصر هالسنة، و قال النيل مية مرة احلى من البحر في اللاذقية :(

 
At September 29, 2005 9:49 pm, Blogger Alan said...

تارا ..ها قد نشرت بعض من اشعاري في المدونة...اامل ان تعجبک...اذا اردت ان تعلقي علی الاشعرا اضغطي علی {یادگاری تۆ}
شکرا و مع باقة من الاحترام.

 
At September 30, 2005 1:05 am, Blogger ربيع said...

يا سلام ده كلكوا تنوروا البلد ، انا و الله فرحت لما قريت الكلام ده و حسيت ان فيه ناس بتحب بلدنا ، لو حد عايز يجي مصر طبعا اهلا و سهلا ، و انا هاشتغل مرشد سياحي للي عايز

 
At October 01, 2005 3:45 am, Blogger ابن مصر said...

معلش يا تارا ...ابو يحي يمكن كان مولع سيجارة ساعتها:)

 
At October 01, 2005 10:08 am, Blogger Tara said...

نجمة
يعني حتى لو انا اجيت وصوتت وياكي ما كانت اصواتنا حتكفي
احسن شي بطلوا الديقراطية اللي طالعة في بيتكم

ئالان
ان شاء الله
شفتني شلون اعرف اكتب اسمك بالكوردي
(كان ويانا طبيب كردي يكتب اسمه هكذا على الباج)


ربيع
شكرا
هو هذا عشمنا بيكم والله


ابن مصر
ما فهمت عليك

 
At October 01, 2005 6:59 pm, Blogger Ahmed Shokeir said...

بصراحه ومش تحيز النيل فى مصر يجنن .. بس الأحسن منه ألف مرة فعلا بدون مبالغه المصريين نفسهم ..فعلا حاجه تانيه وعلى فكرة بيختلف تماما عن المصري اللى بتشفوه خارج مصر .. وهو جوه فى بلده بيكون شخصيه جذابه جدا وطيبه جدا ومرحه جدا

وتشرفينا ياتارا فى أى وقت

 
At October 02, 2005 12:26 pm, Blogger sydalany-وش مكرمش said...

مصر فيها كل حاجة ممكن إنسان يتخيلها

آثار مختلف الحضارات
النيل

البحر

الناس


ال ...إخ

الحاجات دي مش ممكن حد يقدر يوصفهالك وحتى لما تيجي بإذن الله و تلفي مدن مصر و تروحي و تيجي تحكي مش حتعرفي تقولي كل اللي جواكي

 
At October 02, 2005 3:29 pm, Blogger Unknown said...

مرحبا بك في مصر قريبا إنشاءالله

 
At October 04, 2005 12:01 am, Blogger حازم فرجانى Hazem Fergani said...

I didn’t really understand why the Nile surprise visitors until I saw the rivers in Europe and north America,, then I understood..
Welcome all Arab sisters and brothers

 
At October 04, 2005 3:22 am, Blogger ابن مصر said...

عزيزتي تارا
y.mejahd
او يحي مجاهد هو مدون واعد يكتب بتلقائية وعفوية سلسة وتدونيه مثير للاهتمام و لا يخلوا من الطرائف اعتقد انك ستفهمي اكثر
http://taranim.blogspot.com/2005/09/28.html

 
At October 04, 2005 7:08 am, Blogger ~Nancy~ said...

Tara,
Marwan's song is one of my favorite songs these days too:)

 
At October 05, 2005 8:55 pm, Blogger Haitham said...

النيل ده حكاية ياتارا .. ده المكان اللى لما بكون مهموم وزعلان أروح ليه وأرمى كل همومى فيه .. بيمثلنا حاجة كبيرة في خياتنا من زمان من أيام الفراعنة .. حتى كان في نعبود اسمه حابى كان إله النيل .. يعني تقدرى تقولى كدة النيل هو أبونا وأمنا .. مهما حكيت عنه مش هقدر أوصفه .. لازم تشوقيه وتشربي منه بنفسك .. مستنينك قريب في مصر

 
At October 06, 2005 3:47 pm, Blogger Tara said...

Ahmed shokeir
طبعا ،المصريين هما اللي يخلوا مصر مختلفة

sydalany-وش مكرمش
ادعيلي اشوفها بس و مو مشكلة الوصف
نورت البلوج في اول زيارة

Tarek Amr
bosbos
MASRY
شكرا ع الترحيب
و نورتوا البلوج


sonofegypt
عرفت البوست الي انتة قصدته
بس شكله كاتب عن تجربة مو عن خيال
ربنا يستر


Nancy
شفتي طلع ذوقنا بالاغاني متشابه

haitham
ان شاء الله ربنا يكتب لي و اشوف كل اللي وصفته

 
At October 06, 2005 4:57 pm, Blogger Aladdin said...

يا ريت تزوري مصر باسرع وقت لكن يا ريت تقولي لنا عشان نقوم بواجب الضيافة معاكي ...

(هامش مهم): كل سنة وأنت طيبة ورمضان كريم وكما تقولون (بس مش متأكد مية في المية) عساكم من عوّادة...

 
At October 06, 2005 8:34 pm, Blogger Tara said...

aladdin
الحمد لله ع السلامة يا استاذ
وين هالغيبة ؟؟
انتة عملت بلوج ثاني قاعد فيه وانا ما اعرف عنوانه ؟؟

رمضان كريم
ينعاد عليك بالخير والعافيةان شاء الله
و نورتنا

 
At October 07, 2005 4:05 pm, Blogger AZ said...

والله كان بودنا نشوفك يا تارا :)
معلش غايبه عنك بقالى شويه عشان كان عندى مشاكل في الكمبيوتر بس ادينى اهه رجعت اقولك كل سنه وانت طيبه :)

 
At October 07, 2005 10:04 pm, Blogger Tara said...

AZكل سنة وانتي طيبة يا
و الله انا مفتقدتك جدا جدا
و يارب كومبيوترك يشتغل على طول
welcome home dear

 
At October 08, 2005 2:35 am, Blogger خجل said...

تارا سيبيكي من كل ها الحكي..يكفي الدم المصري..دي مصر يا ماما ..مصر ياماما ..لكن مش اعرف ليه انا لما اجيت عليها كنت حسلها ريحه غير ..عن جد غير كل الدول ..ارجع احكي..دي مصر ياماما..مصر

 
At October 13, 2005 6:00 am, Blogger Tara said...

خجل
طبعا
ام الدنيا


Nerro
شكرا ،خجلتيني بلطفك
و نورتي البلوج بمرورك

 
At October 13, 2005 6:00 am, Blogger Tara said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 
At October 13, 2005 9:26 pm, Blogger Tara said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 

Post a Comment

<< Home

Free Web Site Counters
Free Web Site Counters